Crane services-Process cranes_MBS

Lichter, zachter en betrouwbaarder

Kabelkettingsysteem vervangt vlakkabels bij MBS
Leestijd
3 minuten

Door terugkerende problemen met de vlakkabels liet MBS de voeding van zijn bedrijfskritische rolbrug herzien. “Het probleem leek vrij lastig,” zegt MBS Technical Manager Geert Van den Broeck. “Slechts een handvol leveranciers deed een voorstel maar de meeste overtuigden niet. Gelukkig kwam TCS met een kabelkettingsysteem van IGUS en dat bleek het perfecte antwoord.”

In de afvalverwerkingseenheid van MBS in Geel (zie ‘Mechanisch-Biologische Separatie’) wordt vast huishoudelijk afval en bedrijfsafval verwerkt door twee rolbruggen uitgerust met schrootgrijpers. De kranen waren in 2004 geïnstalleerd en uitgerust met vlakkabels voor de voeding. Die waren erg groot, gezien de lange rijwegen van 116 meter. “Jammer genoeg kregen we al na enkele jaren problemen met die kabels,” zegt Geert Van den Broeck. “De vlakkabels en hun loopwagentjes raakten vaak beschadigd omdat ze het zwaar te verduren kregen, vooral door de hoge snelheid van 2,5 m/s en de frequente en abrupte versnellingen en afremmingen. Daardoor botsten de loopwagentjes hard tegen elkaar en braken de kabels vaak af. We moesten geregeld kabels en wagentjes vervangen, met ongeplande productiestilstanden tot gevolg.”

 

Een einde aan de onzekerheid

Daaropvolgende verbeteringsprojecten losten het probleem niet op. “Ik herinner me dat we in 2010 het hele systeem vervangen hebben volgens een verbeterd detailontwerp en met alternatieve componenten,” verduidelijkt Van den Broeck. “Maar het probleem kwam terug in 2012. Het bedreigde heel onze werking. Vergeet niet dat onze afvalverwerking rigoureus in de pas moet lopen met de afvalinstroom, anders zitten we snel in het nieuws! Om een einde te maken aan de onzekerheid hebben we uiteindelijk een Request for Proposal aan rolbrugleveranciers uitgeschreven.”

Crane services-Process cranes_MBS
Door de frequente en abrupte versnellingen en afremmingen botsten de loopwagentjes hard tegen elkaar en braken de kabels vaak af.

Een kabelketting voor hoge snelheidstoepassingen

De aanvraag leverde maar enkele voorstellen op en de meeste daarvan waren nauwelijks geschikt. “Ze stelden voor om het systeem te overdimensioneren met dikkere kabels, grotere wagentjes en grotere buigstralen,” zegt Van den Broeck. “Maar dat zou niet werken want het zou het gevaar op botsingen niet wegnemen en leiden tot een onaanvaardbare gewichtstoename. Maar dan kwam TCS met het voorstel voor een kabelketting, een oplossing die vaak gebruikt wordt in de productiemachines maar niet zo vaak in kranen. Ze stelden een van de nieuwste producten van IGUS voor, speciaal aangepast aan de hoge snelheden en versnellingsniveaus die wij hier hebben.”

De voorgestelde IGUS E-ketting is ontworpen om te werken bij hoge snelheden en versnellingsniveaus.

Crane services-Process cranes_MBS
De kabels zijn ingebed in een plastic harnas dat soepel heen en weer beweegt in een kabelgoot.

Installatietijd verkorten

Het kabelkettingsysteem bleek in veel opzichten een slimme oplossing. Van den Broeck: “Eerst en vooral is het veel betrouwbaarder dan een vlakkabel aangezien de kabels ingebed zijn in een plastic harnas dat soepel heen en weer beweegt in een kabelgoot. Het is ook veel lichter, want de kabellengte is ongeveer twee derde kleiner.”

De installatie was wel een uitdaging. “We werken 24/7 en kunnen ons geen lange stilstand veroorloven, gezien de constante toevoer van huishoudelijk afval,” zegt Van den Broeck. “Maar TCS vond verschillende manieren om de installatietijd te verkorten, onder meer door in volle productie al voorbereidende activiteiten uit te voeren. En hun gecombineerde expertise in kranen en staalconstructie was ook handig om het project te versnellen.”

Mechanisch-Biologische Separatie

De MBS-site in Geel is eigendom van de afvalservicebedrijven IOK Afvalbeheer en IVAREM, die samen een groot deel van de Provincie Antwerpen bedienen. De installatie behandelt jaarlijks ongeveer 70.000 ton huishoudelijk afval en 30.000 ton bedrijfsafval (voornamelijk van hotels en restaurants).

Crane services_Process cranes_MBS

MBS staat voor Mechanisch-Biologische Separatie, een afvalverwerkingsproces dat een mix van mechanische en biologische behandelingsmethodes gebruikt. Directeur Benny Eyckmans verklaart het proces: “We verzamelen het afval in een bunker met een capaciteit van 2500 ton. Daar wordt het vermalen. Rolbruggen brengen het vermalen afval naar een reeks droogtunnels waar het een biologisch verwerkingsproces van zowat acht dagen ondergaat, afhankelijk van het vochtgehalte. We verminderen het vochtgehalte tot ongeveer 15% en het gewonnen water wordt gezuiverd en in onze downstreamprocessen gebruikt. Een reeks mechanische scheidingstechnieken levert verschillende fracties metalen op om te recycleren, inert afval om in de bouw te gebruiken, en Solid Recovered Fuel voor verbranding. Het systeem is vrij goed ingeburgerd in Duitsland, maar ik denk dat wij de enige site van deze soort zijn in België.”

Crane services_Process cranes_MBS

Specificaties

  • Lange kraanrijweg van 116 meter met rijsnelheden tot 2,5 m/s en versnellingen/vertragingen tot 0.5 m/s².
  • 60 meter IGUS e-kettingen langs de kraanrijweg, uitgerust met een vlottende sleeparm die zorgt voor een uitlijntolerantie tussen de kraanrail en de kettinggoot.
  • 16 meter IGUS e-kettingen voor de loopkatten.
  • Om de installatie te vereenvoudigen werden voorbekabelde IGUS ReadyChains® gebruikt.
  • Uitgevoerd met PPDS push/pull krachtmeting om pannes te vermijden.
  • Beide kranen gebruiken dezelfde kraanrailweg, daarom liggen in de kettinggoot twee lange e-kettingen boven elkaar.

www.igus.com/energychains

Geïnspireerd door dit verhaal?