SABCA’s ervaring in de vliegtuigbouw gaat al terug tot 1920. In de nasleep van de Eerste Wereldoorlog begon het bedrijf vooral voor het Belgische Leger te produceren en het is dat decennialang blijven doen. Maar vandaag werkt het vooral voor de private vliegtuigindustrie (Airbus) en voor de Europese ruimteprogramma’s (Ariane).
Een reeks gespecialiseerde werkposten
Fabricage is een gesofisticeerd proces bij SABCA. De Nayer: “In de vliegtuigindustrie zijn de volumes tamelijk klein. Daardoor is automatisering een echte uitdaging. Wij hebben geen lopende banden met robots in onze werkplaatsen, we hebben verschillende manuele werkposten, elk uitgerust met speciale machines en instrumenten, bijvoorbeeld om aluminium platen en stukken vast te klinken.”
Een ander groot verschil is dat de meeste platen en elementen geometrisch veel complexer zijn dan auto-onderdelen. De Nayer legt uit: “De geometrie van auto’s wordt zo eenvoudig mogelijk gemaakt om de maakbaarheid te verbeteren. Dat kun je bij vliegtuigen niet doen, de kleinste afwijking van het oorspronkelijke design kan een grote impact hebben op het aerodynamisch gedrag.”