Warehouses-Standard cranes_ArcelorMittal

Nauwgezette coördinatie van bouwactiviteiten

Een groot logistiek centrum bouwen op een operationele site
Leestijd
4 minuten

Een groot logistiek centrum bouwen voor een toonaangevend staalbedrijf is een hele uitdaging. Maar zo’n centrum bouwen in het hart van een bestaande operationele site is nog van een ander niveau. Het vereist een precieze planning en een nauwgezette coördinatie van alle bouwactiviteiten. “We eisten van kandidaat-aannemers een helder logistiek concept voor de bouw,” zegt Marco Boly, Deputy CEO van ArcelorMittal Centre Logistique Européen (AMCLE) in Differdange, Luxemburg. Hij vertelt hoe TCS dit project tijdig en binnen het voorziene budget realiseerde.

De 35 jaar oude opslagplaats voor stalen liggers van Arbed, vroeger bekend als SML, is een vertrouwd oriëntatiepunt in Differdange. Vlakbij ligt de Grey-staalfabriek die nu wordt uitgebaat door ArcelorMittal, ’s werelds grootste staalfabrikant. Het nieuwe logistieke centrum is de strategische opslagplaats voor alle distributiesites van ArcelorMittal in West-Europa, voornamelijk Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. Tegelijk dient het als depot voor de Grey-staalfabriek en voor de vijf kilometer verder gelegen fabriek van Belval.

 

Capaciteit verhoogd tot 1,5 miljoen ton

De SML-site was vroeger een openluchtdepot met drie kranen, maar het is in 2006-2007 volledig vernieuwd door TCS om een dagelijkse overslagcapaciteit van 6000 ton inbound en outbound te realiseren. Vandaag gaat er elk jaar 1,5 miljoen ton materiaal door het logistiek centrum. Het bouwproject omvatte niet minder dat 17 opslaghallen met 12 nieuwe rolbruggen, het verplaatsen van 6 bestaande rolbruggen vanuit de oude ACMLE-site in Pétange en de realisatie van een grote parkeerplaats voor vrachtwagens. Het werk begon in maart 2006 en is voltooid in november 2007.

Warehouses-Standard cranes_ArcelorMittal
Er gaat elk jaar 1,5 miljoen ton materiaal door het nieuwe centrum. Er zijn 18 rolbruggen geïnstalleerd in 17 aan elkaar geschakelde hallen.

Single point of contact

“We hebben het project aan TCS toevertrouwd omdat ze een totaaloplossing aanboden,” zegt Marco Boly. Het voorstel kon AMCLE om vier redenen overtuigen. Ten eerste had TCS een sterk logistiek concept met een gefaseerde aanpak van de bouwactiviteiten. Ten tweede hadden ze ervaring met het ontwerp en de bouw van opslaghallen en de bijhorende kranen voor het transporteren van de gewalste liggers. Ten derde waren ze bereid om op te treden als Turnkey Contractor, verantwoordelijk voor alle onderdelen van het project, inclusief de wegenbouw en de aanleg van spoorinfrastructuur. Marco Boly: “Zo hadden we een Single Point of Contact voor alle bouwactiviteiten. TCS huurde niet alleen de onderaannemers, ze aanvaardden ook de bijhorende risico’s en de coördinatieverantwoordelijkheid.” En tot slot: TCS was ook erg competitief qua prijs en dienstverlening.

 

Goede communicatie op de site

De bouw van de nieuwe infrastructuur was een hele uitdaging omdat de site operationeel bleef tijdens de bouwactiviteiten. Bovendien moest een veelgebruikt spoorwegtraject in het project geïntegreerd worden. Dat compliceerde de mobiliteitseisen van zowel de operationele activiteiten als de constructiewerkzaamheden. Het verkeersplan veranderde dan ook voortdurend tijdens het project.

De projectleider van TCS coördineerde de activiteiten van alle onderaannemers en leveranciers en informeerde de eigenaar op regelmatige basis. Hij pleegde ook overleg met de lokale overheden en de spoorwegmaatschappij. “Met al die complicerende factoren kon het project alleen tijdig en binnen budget opgeleverd worden dankzij een accurate detailplanning en een goede onsite communicatie,” zegt Boly. “We hebben overigens geen enkel ongeval gehad tijdens het project.”

Met al die complicerende factoren waren een accurate detailplanning en een goede onsite communicatie essentieel

Snelle investeringsreturn

De gefaseerde aanpak was vitaal voor AMCLE omdat van begin tot einde voldoende opslag- en overslagcapaciteit moest beschikbaar blijven. Eerst werd de stroomvoorziening van de site omgelegd. Dan werden stapsgewijs de nieuwe hallen gebouwd en afgewerkt terwijl de bestaande infrastructuur werd ontmanteld. Daardoor kreeg AMCLE steeds meer opslag-, overslag- en transportcapaciteit ter beschikking. “We hebben onmiddellijk een belangrijke return van onze investering gezien,” zegt Boly.

AMCLE

AMCLE is de het Europese logistieke centrum van ArcelorMittal, de grootste staalproducent ter wereld. ArcelorMittal heeft plants in meer dan 60 landen en geeft werk aan 320.000 mensen over de hele wereld. Het logistieke centrum in Luxemburg beheert de strategische opslag van ArcelorMittal Distribution in West-Europa. Het dient ook als depot voor de naburige plants in Differdange en Esch-Belval. AMCLE telt 86 medewerkers.

 

Waehouses_Standard cranes_ArcelorMittal

Specificaties

  • 17 hallen met een totale opslagruimte van 75,600 m².
  • 12 nieuwe rolbruggen.
  • Integratie van 6 bestaande rolbruggen.
  • 8000 m² bijkomende parkeerruimte.

Warehouses_Standard cranes_ArcelorMittal

Geïnspireerd door dit verhaal?